13.09.2013

Město chce ochránit své seniory. Připravilo pro ně promítání filmu Šmejdi

Před zneužíváním důvěřivosti převážně starších lidí při nekalých předváděcích prodejních akcích bude varovat seniory také město Liberec. Chystá pro ně promítání dokumentárního filmu režisérky Silvie Dymákové Šmejdi.

Snímek odhaluje, jaký hrubý nátlak používají prodejci při vnucování předraženého nekvalitního zboží na svých prodejních akcích.

Dohromady tři projekce dokumentárního filmu Šmejdi připravilo nejen pro své klienty, ale i pro zájemce z okolí ve svých domech s pečovatelskou službou spolu s Městskou policií Liberec Centrum zdravotní a sociální péče Liberec. Promítání se uskuteční v pondělí 16. září v DPS na ulici Burianova od 14.00 hodin, v úterý 17. září rovněž od 14.00 hodin v DPS na Borovém vrchu a 18. září, opět od 14.00 hodin, na DPS Krejčího.

K tomu Městská policie Liberec a Komunitní středisko Kontakt Liberec připravily také promítání filmu Šmejdi pro veřejnost. Bude se konat 9. října od 14.00 hodin v Krajské vědecké knihovně Liberec. Další projekce chystá Kontakt pro liberecké kluby seniorů. Snímek bude na preventivních akcích pro seniory používat také Městská policie Liberec.

„Naší policii se podařilo získat film do vlastnictví. Proto jsme si řekli, že vedle petice proti šmejdům, kterou podepsalo na radnici téměř 400 lidí, budeme naše seniory varovat také promítáním tohoto snímku. Doufám, že tak přispějeme k tomu, že podvodným obchodníkům v budoucnu nenaletí tolik lidí jako dřív. Tento způsob nátlakových akcí, jejichž cílem je oškubat seniory, kteří se zpravidla nedokáží už tolik bránit, považuji za nechutný,“ zdůraznila primátorka Martina Rosenbergová.

Snímek novinářky a dokumentaristky Silvie Dymákové a psycholožky Romany Mazalové zachycuje drsné pozadí předváděcích akcí pro seniory. Autorky navštívily v převlečení přes třicet akcí a skrytou kamerou zachytily prostředky, kterými prodejci nutí seniory k nákupu nekvalitního předraženého zboží.

Opatření proti nátlakovým prodejním akcím hledá také vláda České republiky, vedená Jiřím Rusnokem. Schválila novelu zákona o ochraně spotřebitele, připravenou už bývalým ministrem průmyslu a obchodu. Pořadatelé předváděcích akcí mají podle ní povinnost České obchodní inspekci dopředu oznámit adresu konání akce, její časový harmonogram, identifikaci propagovaného či poskytovaného výrobku nebo služby. Stejné údaje má nově obsahovat i leták či pozvánka na akci, jejíž kopii musí navíc organizátor také včas poslat inspekci.

Pokud pořadatel či prodejce nesplní oznamovací povinnost do deseti pracovních dnů před termínem akce, hrozí mu od inspekce pokuta až ve výši pěti milionů korun.

Poslanci schválili také novelu živnostenského zákona - zákaz takzvaného řetězení živností. Zákaz se dotkne všech živnostníků, vedle předváděcích akcí tedy třeba i oblastí, jako jsou pohonné hmoty, cestovní kanceláře nebo e-shopy. Má zabránit současné praxi, kdy podnikatel, kterému byla zrušena živnost, založí jinou firmu se stejnou náplní a okamžitě dál podniká ve stejném oboru.

Text: Zuzana Minstrová

 

Nastavení cookies