07.12.2012
Jan Král

Nahlížení do návrhu rozpočtu nebylo nikdy jednodušší

Jak vypadá návrh rozpočtu pro město Liberec pro příští rok? Jaké jsou jednotlivé položky? Na tyto a spoustu dalších otázek dostali odpovědi lidé, kteří ve čtvrtek 6. prosince odpoledne přišli na libereckou radnici.

Statutární město Liberec v zasedací místnosti uspořádalo veřejnou besedu na téma: Rozpočet města 2013. S aktuálním návrhem a nejdůležitějšími položkami všechny přítomné seznámil náměstek primátorky pro ekonomiku a systémovou integraci úřadu Jiří Šolc společně s primátorkou města Martinou Rosenbergovou a náměstkem Jiřím Rutkovským.

Rozpočet je jeden z nejdůležitějších dokumentů, které město schvaluje. Současné vedení města se rozhodlo co nejvíce přiblížit jeho podobu pro rok 2013 občanům. Poprvé v letošním roce proto připravilo přehlednou a srozumitelnou tabulku, která je volně k dispozici na webových stránkách města- ke stažení ZDE. S použitím běžného kancelářského programu si tak může dokument prohlédnout skutečně každý.

„Tabulka je vytvořená tak, aby byla co nejsrozumitelnější, uživatelsky přívětivá a dobře se v ní orientovalo. Lidé v dokumentu naleznou záložky Výdaje 2013, Příjmy 2013, Financování 2013, Náklady 2013 a Výnosy 2013,“ upřesnil náměstek Jiří Šolc. Tabulka je zamčená, nelze do ní vpisovat.

Na úvod Jiří Šolc uvedl, v jaké fázi se návrh rozpočtu momentálně nachází. Předložený návrh již přijala rada města a tento týden ho projednal finanční výbor zastupitelstva města, který svým hlasováním návrh podpořil. Nyní míří ke schválení do zastupitelstva města.

V otevřené diskuzi v průběhu besedy se lidé zajímali například o současný stav městského rozpočtu a výhled financování do příštích let.

Text a foto: Jan Král

 

Nyní stručně k jednotlivým listům tabulky:

Pravděpodobně nejzajímavější část rozpočtu. V horní liště si můžete jednoduše vybrat položky a filtrovat rozpočet. Takže zleva můžete zvolit tříduvýdaje, tedy to zdali se jedná o běžný výdaj či o kapitálový výdaj. Kapitálové výdaje jsou takové, které souvisí s pořízením nového městského majetku, nejčastěji se jedná o spoluúčast na dotacích. Potom je tam políčko garant, to jsou oblasti odpovědnosti jednotlivých členů vedení města, politici jsou označeni jménem a názvem gesce. U primátorky a tajemníka je to jasné. Další políčko k volbě je odbor, je to ve zkratce (např. OI – odbor informatiky, OE – odbor ekonomiky) – odpovídá schválenému organizačním schématu viz. http://www.liberec.cz/cz/magistrat-radnice/odbory-magistratu/

Další filtry jsou více technické, slouží k rozdělení položek a v textové položce (také se dá filtrovat) je stručný popis výdaje. Omluvte nutnou stručnost – stále se jedná o data k elektronickému zpracování. V pravém sloupci Hodnota 5 je částka, se kterou návrh rozpočtu pro daný výdaj počítá. Vpravo nahoře je automatický součet Vámi vybraných položek. Celý rozpočet počítá s výdajem 1 503 962 000.- Kč.

Nyní je snadné s tabulkou pracovat a každý s pomocí filtrů vidí, s čím vlastně město pracuje a za co se utrácí.

Příjmy 2013 –

Rozpočet města počítá s celkovým příjmem ve výši 1 633 365 170.- Kč,  od kterého musíme odečíst financování (zjednodušeně splácení dluhů), abychom se dostali na výdaje. Příjmy jsou v tabulce rozdělené podle typů a podrobnější vysvětlení si zaslouží řádek 46, kde se objevuje SALDO hospodářské činnosti. Opět pro zjednodušení, podrobně vysvětlím na záložkách Náklady 2013 a Výnosy 2013, jedná se o výsledek hospodářské činnosti – nákladů na údržbu majetku města sloužícího k pronájmu, lidských zdrojů oproti výnosům nájemného a prodeje majetku.

Financování 2013

Financování jsou celkové splátky městských dluhů. Splátky dluhopisu mají dvě části. 95 Mil Kč, což jsou úroky (tzv. kupon dluhopisu) – ty najdete ve výdajích a 70Mil Kč je splátka do amortizačního fondu. Plusová část 48 Mil Kč je „přelití našetřené části“ převodu na dluhopis, která se za předchozí rok platí na začátku roku následujícího. Město také musí v roce 2013 splatit nenaplněný revolving VÚB, ze kterého se v minulosti předfinancovaly dotace. Tehdy se z toho účtu platily dotace celé, aniž by tam byly vraceny spoluúčasti, proto tam zůstává nepříjemně vysoký doplatek.

Náklady 2013

Zde se tedy vracíme k hospodářské činnosti města. Zde jsou vyčísleny náklady na správu a opravy majetku města, který je dále hospodářsky využíván, typicky domy s pečovatelskou službou aj. Je zde i poměr nákladů na lidské zdroje.

Výnosy 2013

V této položce naleznete příjmy z hospodářské činnosti. Jsou to příjmy z vybraného nájemného a služeb obdobného charakteru, plus kapitálové příjmy z prodeje majetku města. Saldo hospodářské činnosti je zahrnuto v příjmech rozpočtu.

Tento dokument vznikl ještě před jednání ZM a obsahuje všechny položky schválené radou města.

Nastavení cookies