20.02.2014
Jan Král

Vedení města otevře na zkoušku Revoluční ulici znovu automobilům

Automobilovou dopravou přesycené a často ucpané centrum Liberce přivedlo část vedení města k úvahám o tom, zda k této situaci svým dílem nepřispívá také uzavření Revoluční ulice.

Právě kvůli přetíženosti dopravního provozu ve středu města nechal magistrát vypracovat dopravně inženýrskou studii lokality "Rumunská - Moskevská - Lipová", která měla za cíl analyzovat stávající dopravní situaci v oblasti a navrhnout opatření ke zlepšení stávajícího stavu, zejména zlepšení průjezdu vozidel MHD a zvýšení bezpečnosti provozu pro chodce.

Mezi návrhy opatření, které by současnou situaci podle autorů studie zlepšily, patří například světelná výstraha pro chodce před blížící se tramvají u přechodu přes tramvajové koleje naproti Syneru nebo semafory řízený přechod pro chodce v Lipové ulici (u Plauditu). Studie též navrhuje snížit intenzitu dopravy v Rumunské a Moskevské ulici zjednosměrněním minimálně úseku ulice B. Němcové ve směru k ulici 8. března - U Tiskárny.

Studie byla zpracována v květnu roku 2013, kdy už byla Revoluční ulice pro automobilový provoz uzavřená a stala se součástí pěší zóny. Analýza se tedy nezabývala vlivem uzavření ulice Revoluční na hustotu dopravního provozu v této lokalitě. Současně studie zkoumala intenzitu dopravního provozu jen v poměrně úzkém prostoru, nebrala v potaz dopravní komplikace a časté zácpy také v dalších ulicích, například v ulici Blažkova. Z toho důvodu se vedení města začalo zabývat myšlenkou znovu otevřít Revoluční ulici automobilům.

„Vnímáme nářky podnikatelů, kteří mají své obchůdky v dolním centru Liberce, že jim od uzavření Revoluční ulice klesly tržby až o několik desítek procent. Uzavření Revoluční kritizují také mnozí lidé, kteří zde bydlí. Označují její zneprůjezdnění jako další důvod toho, že se centrum města dále vylidňuje. Stěžují si také motoristé, že uzavření Revoluční přispívá v dopravní špičce k ucpávání ulic Rumunská a Moskevská a vůbec celé této lokality. Proto jsme začali uvažovat o tom, že bychom Revoluční na zkoušku znovu pro automobilový provoz otevřeli,“ potvrdila primátorka města Martina Rosenbergová.

Revoluční ulici město otevře zkušebně na dva měsíce, na květen a červen. U vjezdu do této ulice umístí spolu s městskou policií sčítače, které budou počítat auta, jež tudy denně projedou. Získaná data z Revoluční poslouží jako podklad pro analýzu toho, zda její uzavření přispělo k nárůstu intenzity dopravního provozu v této oblasti. Současně vedení města nechá vypracovat dopravní model spodního centra Liberce. Ten řekne, jaká opatření by měl magistrát udělat pro zlepšení průjezdnosti této lokality. Do samotné Revoluční se vrátí parkovací automaty, které zde bývaly v minulosti.

„Uvidíme, jestli otevření Revoluční ulice pomůže obchodníkům, kteří zde podnikají, a co na novou organizaci dopravy ve spodním centru Liberce řeknou lidé. Zda u nich najde toto opatření podporu, a současně pomůže aspoň mírně zklidnit provoz v této lokalitě. Pokud tomu tak nebude, vrátíme se k uzavření komunikace. Pak by ovšem měla být doplněna vhodnými opatřeními, včetně mobiliáře a sloužit jako skutečná klidová zóna, rozhodně ne jako pouhá ulice bez aut,“ dodala primátorka s tím, že město také uvažuje o vybudování bezpečného přechodu pro chodce u Plauditu, řízeného světelnou signalizací.

O začlenění Revoluční ulice do pěší zóny s výjimkou aut se zásobováním rozhodlo vedení města už v roce 2010. K uzavření Soukenného náměstí pro motorová vozidla pak došlo v roce 2012.

Podle dopravního průzkumu z roku 2012 projelo ulicí Revoluční tehdy denně 1.750 automobilů, většina z nich tudy jen projížděla. Z Pražské ulice přešlo denně po vyvýšeném přechodu ulici Revoluční dohromady 10.000 chodců.

Vyjádření náměstka primátorky Jiřího Rutkovského:

V radě města nepanuje jednotný názor na trvalé uzavření či zprůjezdnění Revoluční ulice. Já osobně se přikláním k většímu využití centra města Liberce pro pěší a podporu nemotorové dopravy, tedy spíše k uzavření ulice. Přesto jsem souhlasil s tím, aby byl v praxi prověřen tvrzení o zásadním významu zprůjezdnění ulice na snížení problémů s dopravními zácpami mezi Šaldovým náměstím a ulicí Dr. M. Horákové, a na základě dopravního průzkumu opakovaně uzavření či otevření projednat v radě města.

Centrum města nemůže pojmout takové množství individuální motorové dopravy, které by odpovídalo stále stoupajícím potřebám motoristů. Řešením není budování dopravních staveb ale dlouhodobá podpora pěší, cyklistické a hromadné dopravy. Pokud by byla komunikace trvale zprůjezdněna a vyřazena z pěší zóny bude velmi obtížné realizovat předpokládané zlepšení veřejného prostranství v centru propojením pěší zóny v Moskevské ulici, Revoluční ulici a terminálem Fügnerova. Kromě upřednostnění pěší dopravy v centru považuji také za potřebné, aby mohli obousměrně využívat Revoluční ulici i cyklisté.

Rozšíření rekonstrukce a uzavření Soukenného náměstí o uzavření navazující Revoluční ulice bylo radou města schváleno také na základě doporučení komise dopravy. Zabránilo se tím v projektu navrženému otáčení vozidel ve stísněném prostoru ulice Revoluční mezi prodejnami Palác Dunaj a Baťa. Negativní ohlas veřejnosti a petice živnostníků za zachování průjezdnosti ulice přiměl vedení města ke zvažování možnosti vyhovět tomuto přání, a po projednání informace o průzkumu přiměl radní k prověření významu Revoluční ulice v dopravní síti, nikoli modelem, ale přímo zkouškou v terénu.

Nastavení cookies